loading...

پمپ تزریق

بازدید : 617
زمان :
<-PostVoteForm->

خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی

نکات قبل از راه اندازی دستگاه

بعد از نصب و قبل از راه اندازی سیستم حتما موارد زیر را بررسی کنید:

اطمینان از عدم وجود گرفتگی در خطوط لوله کشی به خصوص خطوط اب‌ورودی و پساب

اطمینان از اتصال و عملکرد صحیح کنترل کننده‌های سطح (برای خاموش یا روشن کردن سیستم ro با‌توجهسطح آب موجود در مخزن ذخیره دستگاه)

اطمینان از چرخش پمپ در جهت صحیح (جهت چرخش پمپ باید در جهت فلش رسم شده روی بدنه پمپ باشد)

اطمینان از نصب و عمکلرد درست بخش‌های مختلف سیستم فیلتراسیون پیش‌تصفیه دستگاه

اطمینان از محکم بودن تمامی اتصالات و لوله کشی‌ها.

دستگاه تصفیه آب خانگی چیست

خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی - دستگاه تصفیه آب خانگی چیست - کاربرد دستگاه دیالیز چیست - قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی - کاربرد دستگاه تصفیه آب - دستگاه آب شیرین کن صنعتی دست دوم - مراحل آب شیرین کن - مراحل تصفیه آب صنعتی - داستان تصفیه آب - مراحل فیلترهای تصفیه آب خانگی - پساب دستگاه تصفیه آب خانگی

راه اندازی آب‌تصفیه‌کن صنعتی

مراحل راه اندازی و شروع ‌بکار یک سیستم تصفیه‌اب صنعتی ro بصورت زیر می‌باشد (برخی از مراحل در سیستم‌های متفاوت با‌توجهنوع کاربرد ممکن است وجود نداشته باشند):

ابتدا شیر تنظیم فشار موجود روی پنل دستگاه را باز کنید.

لوله کشی آب تصفیه شده خروجی از دستگاه را جدا کرده و برای مدت زمان یک ساعت از شروع ‌بکار دستگاه آن را به قسمت تخلیه متصل کنید.

هوای داخل هوزینگ‌های فیلتراسیون پیش‌تصفیه را با استفاده از کلید یا اهرم مربوطه خارج نمائید.

کلید روشن/ خاموش دستگاه را در حالت روشن قرار دهید.

دقت کنید که شیر سلنوئیدی بعد از پمپ باز باشد و آب شروع به وارد شدن به سیستم کرده باشد.

بعد از فعال شدن پمپ ro که با کمی تاخیر روشن می‌شود، شروع به بستن (3/2 شیر باز باشد) شیر تنظیم فشار کنید تا سیستم در حالت تعادل قرار گیرد.

منتظر بمانید تا فشارسنج نصب شده در مسیر پساب عدد 100 را نشان دهد.

در صورتی که سیستم دارای خطوط برگشت جریان است، بعد از راه اندازی اولیه دستگاه شروع به باز کردن شیر جریان برگشتی کنید تا زمانی که فلومتر نصف جریان مد نظر برای خروجی سیستم را نشان دهد.

اجازه دهید جریان خروجی آب تصفیه شده به مدت یک ساعت به قسمت تخلیه متصل بماند.

پس از یک ساعت، سیستم را خاموش کرده و جریان خروجی را مجددا به مخزن ذخیره وصل کنید و دستگاه را مجددا روشن کنید.

اجازه دهید مخزن ذخیره دستگاه کاملا پر شود.

هدایت الکتریکی آب خروجی تصفیه شده از دستگاه را بررسی نمائید تا از کاهش 97 درصدی TDS اطمینان حاصل کنید.

مطمئن شوید که سیستم توسط کنترل کننده‌های سطح بصورت خودکار روشن و خاموش می‌شود.

کاربرد دستگاه دیالیز چیست

بهره‌برداری و نگهداری از سیستم ro صنعتی

پس از نصب سیستم آب‌تصفیه صنعتی reverse osmosis و انجام اقدامات لازم برای راه اندازی و شروع ‌بکار دستگاه، سیستم بصورت خودکار ‌بکار خود ادامه می‌دهد. با‌توجهشرایط تعیین شده در زمان طراحی و نصب دستگاه، هنگامی که سطح آب تصفیه شده در مخزن ذخیره دستگاه به سطح تعیین شده رسید، تجهیزات کنترلی موجود دستگاه را خاموش کرده و پس از مصرف آب ذخیره شده مجددا دستگاه بصورت خودکار شروع ‌بکار می‌کند. خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی - دستگاه تصفیه آب خانگی چیست - کاربرد دستگاه دیالیز چیست - قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی - کاربرد دستگاه تصفیه آب - دستگاه آب شیرین کن صنعتی دست دوم - مراحل آب شیرین کن - مراحل تصفیه آب صنعتی - داستان تصفیه آب - مراحل فیلترهای تصفیه آب خانگی - پساب دستگاه تصفیه آب خانگی

فراموش نکنید در صورتی که آب‌تصفیه‌کن صنعتی ro قرار است به هر دلیلی برای مدت زمان 72 ساعت یا بیش تر خاموش شده و مورد استفاده قرار نگیرد، حتما ممبرین‌های ro را داخل محلول 2% هیدروژن پراکسید نگهداری کنید.

حتما سیستم تصفیه آب ro را بصورت روزانه برررسی کنید و پارامترهای مهمی مانند فشار و جریان آب را در جایی یادداشت و ثبت کنید تا در صورت ایجاد برخی از تغییرات در حجم جریان و یا فشار از عملکرد سیستم آگاه شوید. در صورت تغییرات قابل توجه در هر یک از پارامترها، حتما از راهنمایی کارشناسان مجرب برای رفع ایرادات و مشکلات احتمالی دستگاه استفاده کنید تا از آسیب به قطعات و هزینه‌های تعمیر دستگاه جلوگیری کنید.

کاربرد دستگاه تصفیه آب

شرایط نگهداری از آب‌تصفیه‌کن صنعتی

در نگهداری از دستگاه‌های تصفیه‌اب صنعتی عوامل و شرایط مختلفی تاثیرگذار است. مهم ترین این عوامل شامل موارد زیر می‌باشند:

دمای مناسب: نرخ آب عبوری از ممبرین ro در دستگاه تصفیه آب به شدت تابع دما است. آب گرم نسبت به آب سرد با سرعت بیش تری از ممبرین عبور می‌کند. به همین دلیل در آب شیرین‌کن‌های صنعتی مقیاس بزرگ از موتورهای فرکانس متغیر (VFD) مورد مصرف قرار می‌گیرد تا بتوان سرعت عبور آب از ممبرین‌ها در دماهای مختلف را تقریبا ثابت نگه داشت. حتی در صورت استفاده از موتور فرکانس متغیر باز هم لازم است در رابطه با طراحی دستگاه با‌توجهتغییرات احتمالی دمای آب دقت لازم انجام شود. بیش تر دستگاه‌های آب‌تصفیه‌کن صنعتی با فرض دمای 25 درجه سانتی گراد طراحی و تولید می‌شوند. بنابر این لازم است تا دمای سردترین اب‌ورودی به سیستم تخمین زده شده و دستگاه بر اساس آن طراحی شود. در غیر این صورت در فصول سرد با کاهش دمای اب‌ورودی به سیستم، آب تولیدی توسط دستگاه آب شیرین‌کن از مقدار در نظر گرفته شده در طراحی کمتر خواهد بود. خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی - دستگاه تصفیه آب خانگی چیست - کاربرد دستگاه دیالیز چیست - قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی - کاربرد دستگاه تصفیه آب - دستگاه آب شیرین کن صنعتی دست دوم - مراحل آب شیرین کن - مراحل تصفیه آب صنعتی - داستان تصفیه آب - مراحل فیلترهای تصفیه آب خانگی - پساب دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه آب شیرین کن صنعتی دست دوم

شستشوی دوره ای ممبرین‌ها (CIP): وجود عواملی مانند فلزات، رسوبات معدنی، مواد آلی و عوامل بیولوژیکی در اب‌ورودی به ممبرین‌ها باعث تشکیل رسوب و گرفتگی منافذ لایه‌های غشای ممبرین می‌شود. بنابر این برای جلوگیری از گرفتگی ممبرین از شستشوی دوره ای مورد مصرف قرار می‌گیرد که بیش تر رسوبات و گرفتگی سطح لایه‌های ممبرین را برطرف می‌کند. برای افزایش طول عمر ممبرین‌های ro باید CIP آنها در بازه‎‌های زمانی منظم انجام شود. به طور متوسط شستن ممبرین‌های ro در سیستم‌های اسمز‌معکوس صنعتی هر 6 ماه تا یک سال یک بار است.

نکته مهم: اگر گرفتگی ممبرین‌ها در فواصل زمانی کوتاه اتفاق می‌افتد و نیاز به CIP مکرر دارند باید فیلترهای فیلتراسیون پیش‌تصفیه در دستگاه‌های تصفیه آب را تعویض نمائید.

هم چنین گرفتگی ممبرین‌ها اکثرا بصورت لایه‌های مختلف اتفاق می‌افتد، که هر لایه با‌توجهنوع ماده تشکیل رسوب به یک نوع محلول برای شستشو نیاز دارد. بنابر این ابتدا باید محلول شیمیایی برای از بین بردن لایه رسوب بالایی استفاده شود.

مراحل آب شیرین کن

جلوگیری از ورود گل و لای: وجود ذرات معلق بیش از اندازه و یا گل و لای در اب‌ورودی باعث می‌شود ممبرین‌ها نیاز به شستشو مکرر پیدا کنند و یا حتی خراب شوند. اگر میزان گل و لای در اب‌ورودی به سیستم ro صنعتی زیاد باشد، امکان نیاز به استفاده از مواد منعقد کننده در بخش فیلتراسیون پیش‌تصفیه آب‌تصفیه‌کن صنعتی وجود خواهد داشت.

نکته مهم: در انتخاب نوع و میزان تزریق مواد منعقد کننده باید دقت زیادی شود، زیرا در صورت تزریق بیش از حد این مواد، امکان گرفتگی ممبرین‌ها وجود دارد. در صورت گستردگی ابعاد ذرات معلق نیاز به استفاده از اولترافیلتراسیون (UF) در فیلتراسیون پیش‌تصفیه سیستم آب‌تصفیه صنعتی reverse osmosis است.

قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی

عدم ورود کلر: وجود کلر در اب‌ورودی باعث آسیب رساندن و اکسید شدن لایه‌های ممبرین ro صنعتی می‌شود. برای حذف کلر از اب‌ورودی قبل از واحد ro از تزریق سدیم متا بی سولفیت (SMBS) با دوز مناسب می‌توان استفاده کرد.

عدم وجود سیلیس بیش از حد مجاز در اب‌ورودی: وجود سیلیس بیش از حد در اب‌ورودی باعث رسوب گذاری و گرفتگی لایه‌های ممبرین ro می‌شود.

استفاده از اپراتور مجرب: مهم ترین عامل بعد از نصب و موقع استفاده از سیستم آب‌تصفیه صنعتی reverse osmosis، آموزش نکات لازم برای بهره برداری از دستگاه به اپراتور آن است.

مراحل تصفیه آب صنعتی

عدم برگشت بیش از اندازه آب دور ریز به سیستم برای تصفیه مجدد: در صورت برگشت بیش از اندازه پساب برای تصفیه مجدد توسط واحد RO، غلظت آلاینده‌ها و TDS آب زیاد شده و باعث می‌شود به ممبرین‌ها برای تصفیه آن فشار بیش تری وارد شود که در نهایت باعث گرفتگی منافذ لایه‌های غشای ممبرین می‌شود. خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی - دستگاه تصفیه آب خانگی چیست - کاربرد دستگاه دیالیز چیست - قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی - کاربرد دستگاه تصفیه آب - دستگاه آب شیرین کن صنعتی دست دوم - مراحل آب شیرین کن - مراحل تصفیه آب صنعتی - داستان تصفیه آب - مراحل فیلترهای تصفیه آب خانگی - پساب دستگاه تصفیه آب خانگی

تعویض منظم و به موقع فیلترهای فیلتراسیون پیش‌تصفیه: کیفیت و تعویض به موقع فیلترهای فیلتراسیون پیش‌تصفیه دستگاه‌های تصفیه‌اب صنعتی تاثیر بسیار زیادی در طول عمر ممبرین ro و کیفیت و بازدهی سیستم دارد. زمان تعویض فیلترهای فیلتراسیون پیش‌تصفیه با‌توجهکیفیت اب‌ورودی متفاوت است.

داستان تصفیه آب

بک واش دوره ای و منظم فیلتراسیون پیش‌تصفیه (فیلترهای شنی و کربنی): فیلترهای فیلتراسیون پیش‌تصفیه در دستگاه‌های تصفیه‌اب صنعتی بعد از مدتی کار کردن با جذب ذرات و مواد آلوده در سطح سیلیس و کربن موجود در بستر فیلتر، با مواد و ذرات معلق اشباع شده و قابلیت فیلتراسیون خود را به مرور از دست می‌دهند. در این مواقع از بک واش (Backwash) برای تمیز کردن بستر فیلتر مورد مصرف قرار می‌گیرد.

بهترین معیار برای تشخیص زمان بک واش فیلتر شنی و کربنی، افت فشار است. در صورت افزایش فشار نسبت به حالت معمول کارکرد دستگاه نیاز به انجام عملیات بک واش است. در عملیات بک واش با عبور معکوس جریان آب از فیلتر، آلودگی‌ها و ذرات به دام افتاده در بستر فیلتر شسته شده و به فاضلاب هدایت می‌شوند.

مراحل فیلترهای تصفیه آب خانگی

خطاهای عمده دستگاه‌های تصفیه آب ro صنعتی

خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی - دستگاه تصفیه آب خانگی چیست - کاربرد دستگاه دیالیز چیست - قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی - کاربرد دستگاه تصفیه آب - دستگاه آب شیرین کن صنعتی دست دوم - مراحل آب شیرین کن - مراحل تصفیه آب صنعتی - داستان تصفیه آب - مراحل فیلترهای تصفیه آب خانگی - پساب دستگاه تصفیه آب خانگی

در طول مدت زمان عملکرد سیستم آب‌تصفیه صنعتی reverse osmosis ممکن است به دلایل مختلف خطاها و ایرادات در روند کار و یا قطعات دستگاه به وجود آید. برخی از متداول ترین این خطاهای احتمالی شامل موارد زیر می‌باشند (برای هر مشکل در جدول ذیل آن علت ایجاد مشکل و روش رفع آن نیز آمده است):

عدم تولید آب کافی توسط واحد RO

دلایل احتمالی - اقدام لازم برای رفع

پایین بودن بیش از حد دمای آب - کنترل دما

پایین بودن فشار اب‌ورودی - بررسی فیلترهای فیلتراسیون پیش‌تصفیه و تعویض آنها

گرفتگی ممبرین‌های ro - شستن ممبرین‌ها و اگر نیاز به تعویض آنها

افزایش فشار خروجی - بررسی لوله‌ها و شیرهای دستگاه

بالا بودن TDS اب‌ورودی - بررسی خطوط اب‌ورودی و منابع تغذیه سیستم

تولید بیش از حد آب توسط واحد RO

دلایل احتمالی - اقدام لازم برای رفع

بای پس شدن جریان توسط اورینگ‌ها - بیرون آوردن ممبرین‌ها و بررسی اورینگ‌ها و اگر نیاز به تعویض آنها

آسیب دیدن ممبرین‌ها توسط کلر- تعویض ممبرین

افزایش دمای آب - کنترل دما

پاره شدن ممبرین از طریق جریان معکوس - بررسی لوله‌ها و شیرهای دستگاه

بالا بودن TDS آب تصفیه شده خروجی از دستگاه

دلایل احتمالی - اقدام لازم برای رفع

بای پس شدن جریان توسط اورینگ‌ها - بیرون آوردن ممبرین‌ها و بررسی اورینگ‌ها و اگر نیاز به تعویض آنها

آسیب دیدن ممبرین‌ها توسط کلر - تعویض ممبرین

افزایش دمای آب - کنترل دما

پاره شدن ممبرین از طریق جریان معکوس - بررسی لوله‌ها و شیرهای دستگاه

بالا بودن TDS اب‌ورودی - بررسی خطوط اب‌ورودی و منابع تغذیه سیستم

روشن نماندن پمپ RO

دلایل احتمالی - اقدام لازم برای رفع

پایین بودن فشار اب‌ورودی - برررسی فیلترهای فیلتراسیون پیش‌تصفیه و تعویض آنها

باز بودن بیش از حد شیر پساب - تنظیم شیر برگشت

روشن بودن چراغ فشار بالا - تنظیم شیر برگشت

کار کردن پمپ و عدم تولید آب

دلایل احتمالی - اقدام لازم برای رفع

اندازه گیری نادرست نشانگرها - تنظیم یا تعویض آنها

گرفتگی در خط تولید آب تصفیه - بررسی و رفع

بسته نبودن شیر برگشت - بررسی جریان شیر

پساب دستگاه تصفیه آب خانگی

خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی - دستگاه تصفیه آب خانگی چیست - کاربرد دستگاه دیالیز چیست - قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی - کاربرد دستگاه تصفیه آب - دستگاه آب شیرین کن صنعتی دست دوم - مراحل آب شیرین کن - مراحل تصفیه آب صنعتی - داستان تصفیه آب - مراحل فیلترهای تصفیه آب خانگی - پساب دستگاه تصفیه آب خانگی

نحوه محاسبه قیمت سیستم آب‌تصفیه صنعتی reverse osmosis

در تعیین قیمت دستگاه‌های تصفیه‌اب صنعتی ro پارامترهای زیادی نقش دارند. برخی از این پارامترها شامل موارد زیر می‌باشند:

میزان خلوص آب تصفیه شده

کیفیت اب‌ورودی

حجم آب تصفیه شده مورد نیاز در یک روز

تعداد ممبرین‌های ‌بکار رفته در دستگاه با‌توجهنوع کاربرد و ظرفیت دستگاه

قدرت پمپ‌های ro (دستگاه‌های با ظرفیت بالاتر به پمپ با قدرت بیش تری نیاز دارند)

برند قطعات ‌بکار رفته در دستگاه

نوع و جنس شاسی و لوله کشی

اتوماسیون دستگاه (استفاده از PLC یا دیگر سیستم‌های کنترلی)

نوع آلاینده‌هایی که باید از آب حذف شوند.

قطعات ‌بکار رفته در آب‌تصفیه‌کن صنعتی

دستگاه آب‌تصفیه‌کن صنعتی از سه قسمت: واحد فیلتراسیون پیش‌تصفیه، واح اسمز‌معکوس (RO) و تجهیزات اندازه گیری است.

واحد فیلتراسیون پیش‌تصفیه آب شیرین‌کن ro صنعتی

واحد فیلتراسیون پیش‌تصفیه شامل واحد کلرزنی، تزریق متا بی سولفیت سدیم (SMBS)، واحد سیستم تزریق اسید، واحد فیلتر شنی، واحد فیلتر کربنی، تزریق آنتی اسکالانت و فیلترهای کارتریجی است.

1- کلرزنی

کلرزنی برای گند زدایی آب مورد مصرف قرار می‌گیرد و هدف آن از بین بردن عامل‌های میکروبی، بیماری زا، جلوگیری از رشد میکروب‌ها، کنترل میکرو ارگانیسم‌های مزاحم و اکسیداسیون مواد آلی است.

2- تزریق متا بی سولفیت سدیم (SMBS)

مواد اکسید کننده ای مانند کلر و ازن که اکسید کننده‌های قوی هستند در فیلتراسیون پیش‌تصفیه سیستم آب‌تصفیه صنعتی reverse osmosis استفاده می‌شوند. در صورتی که این مواد به لایه‌های ممبرین ro برسند باعث اکسید شدن و آسیب رساندن به لایه‌های آن می‌شوند. برای حذف این مواد اکسید کننده و جلوگیری از آسیب به ممبرین از محلول متا بی سولفیت سدیم (SMBS) مورد مصرف قرار می‌گیرد.

3- تزریق اسید

سیستم تزریق اسید در دستگاه‌های تصفیه آب اسمز‌معکوس برای تنظیم PH آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4- فیلتر شنی

فیلترهای شنی برای کاهش کدورت و حذف کلوئیدها طراحی شده اند. کدورت جریان اب‌ورودی به واحد فیلتراسیون پیش‌تصفیه سیستم آب‌تصفیه صنعتی reverse osmosis، حداکثر می‌تواند 10 NTU باشد. در کدورت بالاتر از 10 NTU فیلترهای شنی برای رسیدن به کیفیت جریان خروجی ثابت در طول کار نیاز به بک واش (Backwash)‌های مکرر پیدا می‌کنند. در فیلترهای شنی برای حذف ذرات معلق موجود در آب از دانه‌های سیلیس با سایز‌های متفاوت مورد مصرف قرار می‌گیرد.

5- فیلتر کربنی

فیلتر کربنی حاوی کربن فعال برای حذف مواد آلی معلق و محلول، مواد اکسید کننده و بخشی از فلزات سنگین مورد مصرف قرار می‌گیرد. با حذف مواد آلی توسط فیلتر کربنی، رنگ و بوی نامطبوع آب کاهش یافته و به حد مطلوبی می‌رسد.

فیلترهای کربنی نیز مانند فیلترهای شنی به مرور زمان از ذرات آلودگی موجود در آب اشباع می‌شوند، دچار افت فشار شده و نیاز به شستشو پیدا می‌کنند.

6- سیستم تزریق آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت برای به حداقل رساندن تشکیل رسوب بر روی سطح غشای ممبرین ro و جلوگیری از مسدود شدن منافذ لایه‌های آن مورد مصرف قرار می‌گیرد. تزریق آنتی اسکالانت با استفاده ار دوزینگ پمپ یا پمپ تزریق صورت می‌گیرد.

تزریق آنتی اسکالانت باید بصورت مداوم و در طول زمان عملکرد دستگاه آب‌تصفیه‌کن صنعتی انجام شود. در تزریق این ماده ضد رسوب باید دوز مناسب آن کنترل شود زیرا در صورت تزریق دوز کمتر یا بیش تر آنتی اسکالانت، احتمال گرفتگی غشای ممبرین وجود دارد. میزان تزریق آنتی اسکالانت با‌توجهآنالیز اب‌ورودی به سیستم و هم چنین شرایط سیستم آب‌تصفیه صنعتی reverse osmosis متفاوت است. خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی - دستگاه تصفیه آب خانگی چیست - کاربرد دستگاه دیالیز چیست - قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی - کاربرد دستگاه تصفیه آب - دستگاه آب شیرین کن صنعتی دست دوم - مراحل آب شیرین کن - مراحل تصفیه آب صنعتی - داستان تصفیه آب - مراحل فیلترهای تصفیه آب خانگی - پساب دستگاه تصفیه آب خانگی

توصیه می‌شود در خصوص دوز مناسب آنتی اسکالانت از راهنمایی کارشناسان مجرب مجموعه استفاده کنید.

7- فیلتر کارتریجی یا PP

فیلترهای کارتریجی در دستگاه‌های آب‌تصفیه‌کن صنعتی قبل از ممبرین ro نصب می‌شوند تا از ورود ذرات معلق به ممبرین و انسداد منافذ لایه‌های آن جلوگیری کنند.

واحد اسمز‌معکوس آب‌تصفیه‌کن صنعتی RO

1- پمپ RO

پر استفاده ترین پمپ برای اب‌ورودی به واحد RO، پمپ سانتریفیوژ طبقاتی است. این پمپ از اجزای اصلی یک سیستم آب‌تصفیه صنعتی reverse osmosis محسوب می‌شود که فشار لازم برای عملکرد مناسب فرایند اسمز‌معکوس در ممبرین ro را تامین می‌کند. ظرفیت پمپ ro باید به اندازه ای باشد که قادر به تامین فشار لازم برای فرایند اسمز‌معکوس باشد و معمولا از جنس فولاد ضد زنگ است.

نکته مهم در مورد پمپ‌ها خشک کار نکردن آنها است. هم چنین کار کردن پمپ‌ها در شرایط غیر مطلوب مانند جریان آب کمتر از حد مجاز نیز باعث آسیب رساندن به پمپ ro می‌شود.

2- پرشروسل (محفظه ممبرین)

پرشروسل محفظه ای است که ممبرین در آن قرار می‌گیرد و با‌توجهظرفیت و کاربرد سیستم تصفیه آب می‌توان از پرشروسل‌های 1 المانه (با قابلیت نصب یک ممبرین) تا 6 المانه (با قابلیت نصب 6 ممبرین) استفاده کرد. محفظه‌های ممبرین با‌توجهفشار و هم چنین نوع آنها که side port یا endport می‌باشند انتخاب می‌شوند. ممبرین‌های صنعتی نیز با‌توجهقطرشان که شامل ممبرین‌هایی با قطر 4 و 8 اینچ می‌باشند، به ترتیب داخل پرشروسل‌های 4 و 8 اینچ قرار می‌گیرند.

3- ممبرین RO

اصلی ترین بخش یک آب‌تصفیه‌کن صنعتی RO، فیلتر ممبرین است. این فیلتر با استفاده از غشاهای نیمه تراوا کلیه جامدات محلول در آب (TDS) آب را حذف کرده و آبی خالص را تولید و تامین می‌کند. هم چنین فیلتر ممبرین قادر به حذف آلاینده‌های شیمیایی، املاح و نمک‌ها، فلزات سنگین، نیترات و نیتریت، سرب، جیوه و سایر ناخالصی‌های موجود در آب است.

دمای کار مطلوب برای غشای ممبرین ro بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد است. دمای زیر 10 درجه و بالای 35 درجه سانتی گراد باعث استهلاک ممبرین می‌شود.

4- سیستم شستشوی اتوماتیک ممبرین (CIP)

برای جلوگیری از تشکیل رسوب بر روی غشای ممبرین باید در بازه‌های زمانی منظم، شستن ممبرین بصورت اتوماتیک انجام شود. سیستم CIP از یک شیر برقی و مخزن متناسب با ظرفیت دستگاه تشکیل شده است. عملکرد سیستم CIP به این گونه است که در بازه‌های زمانی معین دستگاه بصورت اتوماتیک متوقف شده و و وارد مرحله شستن ممبرین‌ها می‌شود و آب ذخیره در مخزن سیستم CIP را وارد ممبرین‌ها می‌کند. شستشوی اتوماتیک ممبرین‌ها از تشکیل رسوب روی آنها جلوگیری کرده و باعث افزایش طول عمر آنها می‌شود.

5- شیر میکس

این شیر با اضافه کردن آب خام به آب تصفیه شده باعث تنظیم TDS آب می‌شود.

تجهیزات اندازه گیری آب‌تصفیه‌کن صنعتی

شیرهای کنترل

در دستگاه‌های تصفیه‌اب صنعتی برای کنترل جریان آب از دو شیر کنترل دور ریز: برای تنظیم فشار ممبرین و جریان دور ریز و شیر آب برگشتی برای کنترل و برگرداندن بخشی از آب دور ریز به ابتدای خط تصفیه آب مورد مصرف قرار می‌گیرد. خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی - دستگاه تصفیه آب خانگی چیست - کاربرد دستگاه دیالیز چیست - قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی - کاربرد دستگاه تصفیه آب - دستگاه آب شیرین کن صنعتی دست دوم - مراحل آب شیرین کن - مراحل تصفیه آب صنعتی - داستان تصفیه آب - مراحل فیلترهای تصفیه آب خانگی - پساب دستگاه تصفیه آب خانگی

فلومترها

در قسمت‌های مختلف آب‌تصفیه‌کن صنعتی از فلومترها برای مشخص شدن جریان آب در آن نقطه مورد مصرف قرار می‌گیرد. این نقاط شامل موارد زیر می‌باشند:

جریان آب تولیدی: مقدار جریان آب تصفیه شده توسط سیستم اسمز‌معکوس

جریان آب دور ریز: مقدار جریان آب دور ریز خروجی از سیستم آب‌تصفیه صنعتی reverse osmosis

جریان آب برگشتی: مقدار جریان آب برگشتی برای بازیابی توسط سیستم اسمز‌معکوس صنعتی

ترتیب قرار گرفتن فلومترهای تولید و دور ریز، با‌توجهطراحی در دستگاه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

گیج‌های فشار

از گیج فشار برای اندازه گیری فشار در قسمت‌های مختلف سیستم آب‌تصفیه صنعتی reverse osmosis مورد مصرف قرار می‌گیرد. این قسمت‌ها شامل موارد زیر است:

بعد از فیلتر شنی و قبل از فیلترهای کارتریج از گیج فشار برای اندازه گیری فشار اب‌ورودی به فیلتر کارتریج مورد مصرف قرار می‌گیرد.

هم چنین بعد از فیلترهای کارتریج و قبل از پمپ ro نیز برای سنجش میزان فشار خروجی فیلترهای کارتریجی از فشارسنج استفاده می‌گردد.

بعد از پمپ اصلی و قبل از ممبرین‌های ro نیز از فشارسنج برای اندازه گیری فشار ورودی به ممبرین‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرد.

پس از ممبرین‌های ro نیز از فشارسنج برای اندازه گیری فشار خروجی از ممبرین و سنجش عملکرد آن استفاده می‌گردد.

TDS متر

سختی سنج دستگاهی است برای اندازه گیری کلیه جامدات محلول (TDS) آب تصفیه شده توسط دستگاه که در مسیر آب تولیدی نصب می‌شود.

تانک ذخیره و فلوتر

برای سهولت در اپراتوری سیستم آب‌تصفیه صنعتی reverse osmosis در مدار برق دستگاه از گزینه ای به نام تانک فول مورد مصرف قرار می‌گیرد. عملکرد آن به این صورت می‌باشد که در صورت پر شدن مخزن ذخیره دستگاه، فلوتر داخل مخزن عمل کرده و واحد ro را خاموش می‌کند. پس از مصرف آب ذخیره شده در مخزن، دستگاه مجددا بصورت خودکار شروع ‌بکار می‌کند.

شست و شوی ممبرین‌های سیستم آب‌تصفیه صنعتی reverse osmosis

مواد معدنی، بیولوژیکی، ذرات کلوئیدی و مواد آلی در اغلب موارد باعث گرفتگی ممبرین‌های ro می‌شوند. بنابر این برای جلوگیری از گرفتگی منافذ غشای ممبرین‌های ro و کاهش طول عمر آنها، شستن ممبرین‌ها انجام می‌شود.

در صورت به وجود آمدن هر یک از شرایط زیر، ممبرین‌های ro باید با مواد شمیایی مناسب شستشو شوند:

کاهش جریان نرمال آب تصفیه شده خروجی از سیستم به میزان 10%

افزایش مقدار نرمال عبور نمک و TDS آب به میزان 5 تا 10 درصد

افزایش میزان افت فشار نرمال شده به میزان 10 تا 15 درصد (تفاضل فشار اب‌ورودی و فشار پساب)

در صورت به وجود آمدن هر یک از مسائل بالا باید سریعا نسبت به شستن ممبرین‌ها اقدام کرد، در غیر این صورت احتمال این وجود دارد که ممبرین‌ها دیگر به حالت اولیه خود باز نگردند و لایه‌های ممبرین نیز با سرعت بیش تری دچار گرفتگی شوند.

نکته مهم: عواملی مانند فیلتراسیون پیش‌تصفیه نامناسب، عدم کنترل فشار و یا افزایش بازیافت نیز می‌توانند باعث کاهش جریان آب تصفیه شده و یا افزایش عبور نمک شوند. بنابر این قبل از اقدام برای شستن ممبرین‌ها باید ابتدا علل و عوامل فوق را بررسی کنید، شاید با بررسی و رفع این مشکلات دیگر نیازی به شستن ممبرین‌ها نباشد.

با‌توجهنوع مواد و رسوبات تشکیل شده بر روی لایه‌های ممبرین از مواد شوینده آلی یا غیر آلی برای شستن ممبرین‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرد. خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی - دستگاه تصفیه آب خانگی چیست - کاربرد دستگاه دیالیز چیست - قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی - کاربرد دستگاه تصفیه آب - دستگاه آب شیرین کن صنعتی دست دوم - مراحل آب شیرین کن - مراحل تصفیه آب صنعتی - داستان تصفیه آب - مراحل فیلترهای تصفیه آب خانگی - پساب دستگاه تصفیه آب خانگی

شوینده‌های اسیدی برای شستن ممبرین‌ها

برای شستشوی نمک‌های غیر آلی مانند سولفات باریم (BaSO4 )، سولفات کلسیم (CaSO4)، کلسیم کربنات (CaCO3) و هم چنین اکسید فلزاتی مانند آهن از لایه‌های ممبرین‌های ro از محلول‌های شوینده اسیدی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

برخی از مواد شوینده اسیدی مناسب برای حذف رسوبات غیر آلی از لایه‌های ممبرین عبارتند از:

محلول 0.2% هیدروکلریک اسید (HCL)

محلول 0.5% فسفریک اسید (H3PO4)

محلول 0.2% سولفامیک اسید

محلول 1% سدیم هیدرو سولفید

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 6
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 372
  • بازدید سال : 913
  • بازدید کلی : 7916
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی